Linjene vi tilbyr på Tveit Vgs

Alle førsteårs-elever søker Vg1 Naturbruk og velger yrkesfaglig fordypningsfag etter interesse. De ulike studieretningene presenteres som egne linjer nedenfor.

Å velge naturbruk på videregående er både smart og fremtidsrettet. Ungdommer i dag er opptatt av hvordan de kan være med på å stoppe den globale oppvarmingen, og dyr sine rettigheter. Hos oss står blant annet disse temaene på timeplanen og elevene får innføring i hvordan vi kan forvalte naturen bærekraftig og miljøvennlig, hvor maten vår kommer fra og bondens viktige rolle for å sikre god dyrevelferd og opprettholde den gode kvaliteten på frukt, grønnsaker, korn, egg og kjøtt.

Veien videre er opp til hver enkelt. Blir det fagbrev, agronom-tittel eller vil du holde døren til høyere utdannelse åpen med en studiekompetanse? Valget er ditt, men Tveit Vidaregåande Skule er en god begynnelse.

Hund copy.png

Dyrefag er for deg som ønsker å lære mer om ulike dyrearter. Ved å velge dyrefag med hund vil du gjennom undervisning, praksis og studieturer få kunnskap både om forskjellige yrke der hund er i fokus, trening av hund, hunderaser, stell og pleie, og mye mer.

Etter VG2 kan du velge om du vil ta studiekompetanse eller gå ut i lære.

Hest.png

Heste-og dyrefag

Her får elevene mulighet til å lære om hest, på dyrets premisser. Det legges vekt på hestens naturlige adferd. Elevene får opplæring i ridning og kjøring, ut i fra individuelle ferdigheter.

Etter VG2 kan du velge om du vil ta studiekompetanse eller gå ut i lære.

Landbruk.png

Landbruk og gartneri

Som elev på landbruk får du en praktisk og yrkesretta skolehverdag. Du får være med å planlegge og gjennomføre praktiske øvelser og får ansvar for melking og stell av dyrene. Som gartner kan du drive selvstendig-næringsvirksomhet og de aller fleste gartnere jobber med produksjon av blomster og grønnsaker. Studiet gir også studiekompetanse.

Anleggsgartner.png

Som anleggsgartner skal du ha god kunnskap om planter og kunne jobbe med naturstein og betongelementer. I tillegg skal du kunne håndtere en del maskiner og utstyr, være nøyaktig og ha et øye for detaljer.

Friluftsliv.png

Friluftsliv

Klar for å ta klasserommet ut på vei til studiekompetanse? Bli med på turer, opplev fjell og fjorder, kjør hundespann, ta brattkort, våtkort og jegerprøven.

Friluftsliv på Tveit er et treårig løp som gir deg studiekompetanse med naturforvaltning og biologi, ulike kursbevis, bred erfaring innen friluftsliv og ledererfaring.