Hestefag

Her får elevene mulighet til å lære om hest, på dyrets premisser. Det legges vekt på hestens naturlige adferd. Elevene får opplæring i ridning og kjøring, ut i fra individuelle ferdigheter. Skolen har stall hvor det er mulig å ta med egen hest.

Klassen drar på turer, blant annet til Hardangervidda, og har i løpet av året flere uker med utplassering i ulike hestebedrifter.

Å kombinere idrett/ hobby med utdanning er utrolig motiverende. Hestelinjen gir mulighet til å gå ut i lære i hestefaget for å få fagbrev. Vi opplever at de aller fleste velger hestelinjen på vei til en studiekompetanse for så å studere videre ved universitet eller høyskole. Skolen har tett samarbeid med det nye anlegget til Indre Haugaland Ryttersportsklubb.

Studieløp-05.png

Ridebane

Ved siden av stallen har vi en 20 x 40 meter stor ridebane. Denne er utstyrt med lys, og kan derfor benyttes også på kveldstid.

Rundhall

Sommeren 2019 sto den nye rundhallen klar. Denne er plassert oppe i tunet sammen med internatet og skolebygningen. Med sine 22 meter i diameter og flott belysning, ligger det tilrette for god undervisning og trening.

Stallen

Skolens stall består av flotte utebokser på
3 x 3 meter. Her er det mulig for elevene å ta med egne hester, men skolen har også hester som brukes til undervisning.