Dyrefag med hund

Nyhet fra høsten 2020

Ved å velge dyrefag med hund vil du gjennom undervisning, praksis og studieturer få kunnskap både om forskjellige yrker der hund er i fokus, trening av hund, hunderaser , stell og pleie og mye annet. Blant annet reiser vi på to dagers tur til Haukeli Husky der alle lærer å kjøre sitt eget hundespann.

Dyrefag startet opp høsten 2020 og er for deg som ønsker å lære mer om ulike dyrearter. I løpet av to år vil du bli kjent med ulike dyr, deres naturlig adferd og instinkter, anatomi, trening og foring av disse. Etter Vg2 kan du gå ut i lære og ta fagbrev. Fagbrevet passer for deg som ønsker å jobbe i for eksempel dyrebutikker, dyreparker, som instruktør eller drive kennel. Du kan også velge å ta studiekompetanse.

Studieløp-03.png

IMG_20190119_183209_398.jpg

På skolen

Skolen har egen kennel der du kan ha hunden på dagtid, og du kan søke om å få ha hunden din på rommet på internatet om natten. Tveit har og egen hundetreningsbane med lys, og her kan du trene agility på skolen sine treningsapparater. Dersom du ikke har egen hund, har lærer godkjente skolehunder (antrozoologisenteret ved NMBU) som du kan få disponere ved trening i praktisk undervisning.

I hundeklassen

I hundeklassen har vi stort fokus på samarbeid, samhold, positiv trening og individuell tilrettelegging for de som vil trene mot konkurranser eller godkjenninger. Godt og inkluderende miljø der alle skal gjøre hverandre gode.