Landbruk og gartneri

Landbruk

Som elev på landbruk får du en praktisk og yrkesretta skolehverdag. Du får være med å planlegge og gjennomføre praktiske øvelser og får ansvar for melking og stell av dyrene. Etter Vg2 kan du velge Vg3 Landbruk for å oppnå yrkestittel agronom, eller gå for studiekompetanse. Begge deler kan tas her hos oss.

Du får delta på lammingen om våren og stell av dyr hele vinteren. Naturbruk er en del av det grønne skiftet så her er miljø og produksjon av mat et viktig tema.

Landbruket er i utvikling og det settes stadig strengere krav til de som skal drive med norsk matproduksjon. Dermed er utdanning innen landbruk viktigere enn noen gang, særlig for de som skal overta gård med produksjonsdyr, korn eller drive med turistnæring. Vi gir deg kompetanse innen husdyr, planter, skog, foring, traktor og maskin. Tveit har lang tradisjon for dette og er en av få skoler som tilbyr et treårig utdanningsløp.

Studieløp-Argonom gartner.png

Gartner

Som gartner kan du drive selvstendig næringsvirksomhet og de aller fleste gartnere jobber med produksjon av blomster og grønnsaker Du kan og jobbe med salg av gartneri-varer. Noen gartnere jobber også med grøntanlegg og parker. På gartnerlinjen får du blant annet lære produksjon av planter, arbeidsledelse og bruk av teknisk utstyr. Vi har samarbeid med lokale gartnerier

Bildegalleri landbruk og gartneri